מתכוני קינואה

מידי פעם שואלים אותנו על הקינואה האדומה והשחורה לעומת הלבנה:
הקינואה היא לא דגן אלא גרגר צמח (כף האווז) עשיר בחלבון איכותי, ברזל, אבץ, אשלגן, סידן, ויטמין E וויטמין B.
מכיוון שאינה מכילה גלוטן מתאימה גם לחולי צליאק.
ערכיהם התזונתיים של שלושת הסוגים כמעט זהים אלא שהאדומה עשירה מאוד בנוגדי חמצון והשחורה בברזל.
סלט קינואה אדומה לימי הקיץ
מבשלים קינואה כמו אורז. כוס קינואה עם קצת פחות משתי כוסות מים ואם צריך לקראת הסוף מוסיפים עוד מעט מים. להוסיף כפית מלח למי הבישול.
את הקינואה המוכנה שוטפים מעל מסננת במים קרים.
חותכים לקוביות קטנות הכל או רק חלק מהרשימה: סלק טרי קטן, שומר, 2 גזרים, 3 מקלות סלרי, תפוח עץ, קולורבי, חצי פלפל אדום, חצי פלפל צהוב, כמה חצאי עגבניות שרי תמר,
אם יש כמה עלי נענע, בזיליקום, זעתר, אגוזי מלך קלויים או שקדים, או שניהם... (אנחנו אוהבים גם עם נגיעות פלפל חריף וג'ינג'ר).
מתבלים בשמן זית, חמניות או קנולה, פלפל שחור, מלח, 2 כפות סילאן או דבש.
מערבבים היטב ומגישים. אפשר לשמור במקרר ליום נוסף.

פלפלים ממולאים בקינואה

זו מנה עיקרית מעולה לקיץ מכיוון שהיא לא כבדה אבל חגיגית ומלאה וגם בחורף תחגגו עליה...

אופציה א'

מבשלים כוס קינואה (הסבר במתכון העליון). בסיר נפרד מטגנים בשמן זית שני בצלים בינוניים עד להזהבה, מוסיפים שלוש שיני שום קצוצות, ועגבנייה קצוצה.

מוסיפים מלח, פלפל, מעט פפריקה, מכבים את האש.

קוצצים עשבי תיבול בכמות של כוס: פטרוזיליה, כוסברה, סלרי, שמיר, זעתר, נענע, עירית....לא משנה מה וכמה שיותר יותר טעים...מוסיפים לסיר, מערבבים

ונותנים לארומה של עשבי התיבול להשתחרר עם חום הבצל המטוגן, כך גם נשמור על העשבים יפים. אחרי כמה דקות מערבבים עם הקינואה ומתקנים תיבול.

ממלאים פלפלים אדומים או צהובים, מכסים בראש הפלפל כמו מכסה ומניחים אותם בסיר שהיתה בו הקינואה (לא ממהרים לשטוף...).

לסיר שבו טיגנו את הבצל, שנשאר ריחני ועם שאריות מוסיפים מעט שמן זית, ומטגנים בצל, שום, שני פלפלים חתוכים (עדיף אדומים),

פלפל קטן חריף, ארבע עגבניות בשלות קצוצות גס, אם נשאר גזר וסלק "עייפים" במקרר תוסיפו גם אותם, כמה גבעולי סלרי, שתי כפות סילאן, מלח פלפל, פפריקה.

להביא לרתיחה, לצמצם נוזלים, להחליש אש ולהכניס את הפלפלים הממולאים בשכבה אחת דחוסה ומסודרת. למלא מים עד שלושת רבעי מגובה הפלפלים

ולבשל על אש קטנה כחצי שעה. מידי פעם לטעום את הרוטב ולתקן תיבול ובעזרת כף לטפטף טיפה מלמעלה.

אופציה ב'

מבשלים כוס קינואה (הסבר במתכון העליון). בסיר נפרד מטגנים בשמן זית שני בצלים בינוניים עד להזהבה, מוסיפים שלוש שיני שום קצוצות, חופן אגוזי מלך קצוצים וחופן חמוציות.

מוסיפים מלח, פלפל, מעט ג'ינג'ר, מכבים את האש.

קוצצים עשבי תיבול בכמות של כוס: פטרוזיליה, כוסברה, סלרי, שמיר, זעתר, נענע, עירית....לא משנה מה וכמה שיותר יותר טעים...מוסיפים לסיר, מערבבים

ונותנים לארומה של עשבי התיבול להשתחרר עם חום הבצל המטוגן, כך גם נשמור על העשבים יפים. אחרי כמה דקות מערבבים עם הקינואה ומתקנים תיבול.

ממלאים פלפלים אדומים או צהובים, מכסים בראש הפלפל כמו מכסה ומניחים אותם בסיר שהיתה בו הקינואה (לא ממהרים לשטוף...).

לסיר שבו טיגנו את הבצל, שנשאר ריחני ועם שאריות מוסיפים מעט שמן זית, ומטגנים בצל, שום, קוביות סלרי שורש, קוביות דלעת,

קוביות פטריות גדולות מכל סוג שאוהבים בכמות של כוס, טיפה בהרט, ארבע כפות סילאן וארבע כפות רוטב סויה.

להחליש אש ולהכניס את הפלפלים הממולאים בשכבה אחת דחוסה ומסודרת. למלא מים עד שלושת רבעי מגובה הפלפלים

ולבשל על אש קטנה כחצי שעה. מידי פעם לטעום את הרוטב ולתקן תיבול ובעזרת כף לטפטף טיפה מלמעלה.

בטח שאפשר גם עם אורז(-:

 
טוב השדה - הארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית בישראל

אגריאור - פיקוח ואישור של תוצרת ומוצרים אורגנים

מדינת ישראל - משרד החקלאות ופיתוח הכפר