על האורז

הוא אוכל זול, פשוט להכנה, קל לעיכול, מקור לאנרגיה מפחמימה ללא שומן, נטול גלוטן, מכיל חלבון, וויטמינים, מינרלים וסובין

אבל יש כל כך הרבה סוגים. איך נדע מה?

אורז לבן- גרגר מלוטש, שקליפתו ושכבת סיבים נוספת הוסרו מעליו, פחמימה ריקה חסרת סיבים תזונתיים, וויטמינים ומינראלים.

אורז חום- גרגר אורז שקליפתו החיצונית הוסרה, פחמימה מועשרת בסיבים.

אורז מלא- גרגר מכיל קליפה ונבט. עשיר בשומנים טובים, חלבונים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינראלים, קל לעיכול, מאזן לחץ דם.

אורז ווהני- זהו האורז האדום, מדובר על אורז מלא עם קליפה אדמדמה.

אורז בר- מדובר על זרע של צמח אגמים שגדל בצפון אמריקה, זה לא באמת אורז זו קטנייה עשירה בחומצת אמינו ובחלבון.

שאר ההבדלים מתייחסים לזנים. הזנים הארוכים דלים בעמילן ולכן פחות דביקים, העגולים עתירי עמילן ולכן יותר דביקים.

ילדים אוהבים אורז לבן.

הוא מתוק, הוא נראה אחיד ונקי ויש לו ריח נעים...זה האורז שלרוב מגישים במסעדות ובגני הילדים (וגם בארוחת הצהריים הבייתית).

האורז המלא לעומת זאת משחרר עם בישולו ריח לוואי, טעמו דומיננטי והמעבר מאורז לבן אליו תמיד יוצר התנגדות אצל ילדים (ומבוגרים).

אבל אם כבר העמדנו סיר אורז על הכיריים לא כדאי שנספק למשפחתנו מנה עתירת בריאות שמספקת אנרגיה וחיוניות?

מה עושים?

כמו כל שינוי מתחילים באופן הדרגתי. מתחילים בארבע כפות אורז מלא כחלק מכוס אורז לבן ובכל פעם מוסיפים עוד שתי כפות.

ובינתיים דואגים להגיש את האורז עם תוספות שילדים אוהבים, כך קשה להבחין בגרגירים הכהים.

איך הכי טעים לילדים? מטגנים על מחבת בצל ושום בשמן זית, מקפיצים חופן אפונה, גזר מגורר על פומפיה, מתבלים במלח ופלפל ושופכים את התכולה על סיר האורז המוכן.

מוסיפים עוד מעט שמן זית למחבת שספג את ארומת הירקות, שוברים לתוכו ביצה, כפית רוטב סויה ומקשקשים. את החביתה מפוררים מעל האורז.

מערבבים הכל. מעבירים לקערית קטנה והופכים מעל צלחת (ילדים משוגעים על אוכל "מהונדס").

בהדרגה מוסיפים עוד ירקות, מקפיצים קלות בשביל לשמור על ערכיהם הטובים. לפעמים מחליפים חביתה בנתחי חזה עוף או באגוזים...כיד הדמיון והחייך.

אפשר לערבב סוגי אורז, זמני הבישול דומים ואפשר ל"משוך" עוד כמה דקות את הלבן שיחכה למלא או לבר.

ולראיה:

זאת הצנצנת הביתית שלי אליה אני שופכת את כל שאריות האורז מהשקיות הפתוחות (בכל פעם מתקבלת תערובת שונה וזה מאוד יפה על המדף).

בתמונה: אורז לבן אורגני, אורז בשמתי מלא אורגני, אורז עגול מלא אורגני, אורז בר אורגני.

מעמידה על האש ביחס של כוס אורז לכוס ושלושת רבעי מים, לקראת סוף הבישול מוסיפה מים בהתאם לצורך.

הכתם השחור זו אצת קומבו שאני מוסיפה לאורז מיד עם הוספת המים.

אצת קומבו כמעט חסרת טעם וריח, היא עוזרת במקרים של חום, ליחה, יש לה איכויות אנטי פטרייתיות, מונעת אנמיה ותורמת לאיזון הורמונאלי בעיקר בבלוטת התריס.

אבל הסיבה שאני מוסיפה אותה היא שהיא עשירה במינרלים מעולים המשתחררים למזון בזמן הבישול, אז למה לא?

ואם כבר סטיתי מהנושא אוסיף שהיא גם עוזרת בריכוך קטניות בזמן בישול והשרייה ואם תוסיפו אותה למי השריית החומוס תבטיחו לעצמכם עיכול קל ושקט.

וכך נראה האורז לאחר שעורבב עם הירקות המוקפצים והחביתה.

אם הילד שלי יסכים לאכול ארוחה כזו כשיחזור מבית הספר אני שקטה שהוא קיבל היום המון רכיבים בריאים ושתהיה לו מספיק אנרגיה איכותית לשגע אותי עד הערב.

ומבחן התוצאה:

זהו...עברנו את מחסום האורז הלבן. האמת? המנה הזו כל כך פשוטה וטעימה,

תמיד כשמצטרפים חברים לצהריים זה מה שאני מגישה כי זו מנה מנצחת.

ולארוחת ערב הוא יבקש רק משהו קל (בטח קערת פירות וכמה אגוזים) כמו שנכון לגוף שלו לעשות לפני השינה.

בתיאבון (-;

_____________________________________________

נתחי עוף מוקפצים על אורז ובורגול

ועוד פטנט שעובד על ילדים אוהבי אורז לבן.

במנה הזו משתמשים באורז לבן, בורגול גס ואורז מלא.

הבורגול שעשוי מחיטה מלאה שבושלה קלות ויובשה הוא מקור נהדר לאשלגן, אבץ, זרחן, ויטמינים ממשפחת וחלבונים.

הוא זמין, מתאים לאקלים ולמערכת העיכול שלנו ומוסיף לכל מנה טעם מתקתק שכולם אוהבים.

מבשלים שליש כוס עם אורז לבן, שליש כוס אורז מלא ושליש כוס בורגול מלא גס

עם כוס ושלושת רבעי כוס מים (ומתעלמים מהחוקים של הדודות...- מותר ביחד!)

מקפיצים על מחבת במעט שמן זית למשך שתי דקות נתחי חזה עוף אורגני.

(נכון זה יקר ביחס לעוף הרגיל אבל צריך משהו כמו שניים-שלושה שניצלים לכל המנה,

העוף האורגני לא הולעט בנוזלים מזיקים ולכן לא מתכווץ בטיגון, טעמו עשיר וטעים יותר

ולכן מספיקה כמות קטנה ממנו).

מוסיפים להקפצה של עוד דקה בצל קטן קצוץ, שן שום, כמה פרוסות דלעת, קישוא או כל ירק אחר.

מתבלים בשתי כפות סילאן, שתי כפות רוטב סויה, מלח, פלפל, גינג'ר, האמיצים יוסיפו גם צ'ילי.

ארוחת צהריים מעולה, קלילה ומתאימה לכל המשפחה.

היום אכלנו את המנה לצד סלט מעולה ופשוט, בתמונה הוא לא יצא פוטוגני

אבל במציאות הוא יפה, צבעוני מאוד וטעים.

פרסנו לפרוסות דקיקות (ממש כמו נייר) גזר, קישוא, דלעת וסלק

הכל חי, בלי הקפצה או אידוי. הוספנו עלי בזיליקום, קצת חסה, קצת בצל ירוק.

טיפטפנו מעל כפית סילאן, מיץ לימון וכפית טחינה גולמית.

ככה כמו שזה בלי מלח בגלל שהירקות חיים טעמם עז ומתקתק

סלט צבעוני ואהוב על כולם.

באירוח כדאי להוסיף גם נבטי חמנייה ולפזר מעל שקדים או אגוזים,

תמיד מפתיע וקוצר מחמאות.

עוד מתכון אורז:

אורז פרא בניחוחות בצליים

 
טוב השדה - הארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית בישראל

אגריאור - פיקוח ואישור של תוצרת ומוצרים אורגנים

מדינת ישראל - משרד החקלאות ופיתוח הכפר